Ці ведалі вы, што Купалле – гэта не проста адна ноч на год, а цэлы прамежак часу? На думку доктара філалагічных навук Таццяны Валодзінай беларусы могуць святкаваць Купалле амаль што… два тыдні. Але з чаго раптам? Распыталі фалькларыста пра асноўныя традыцыі і сімвалы свята. Чаму так цяжка знайсці папараць-кветку (і ці варта шукаць увогуле?) і навошта ў Купальскую ноч палілі вогнішча?

1-Скокі праз Купальскае вогнішча.jpgСкокі праз Купальскае вогнішча. Фота livelib.ru

“Мы абсалютна спакойна можам святкаваць Купалле амаль два тыдні”

Перш-наперш, мы вырашылі задаць пытанне пра “правільныя” даты святкавання Купалля карыстальнікам сацсеткі Threads. І меркаванні падзяліліся – адныя былі за тое, што яно адзначаецца ў час летняга сонцастаяння (то бок, у 20-х лічбах чэрвеня). Другія – выказаліся за 6-7 ліпеня.

2-1-Когда праздовать Купалье опрос в Threads.png

2-2-Когда праздовать Купалье опрос в Threads.png

2-3-Когда праздовать Купалье опрос в Threads.png

2-4-Когда праздовать Купалье опрос в Threads.png

3-Купалле ў Дукорскім маёнтку.jpgКупалле ў Дукорскім маёнтку. Фота з сацсетак Дукорскага маёнтка

Што на гэта скажа загадчыца аддзела фалькларыстыкі і культуры славянскіх народаў Цэнтра даследаванняў беларускай культуры, мовы і літаратуры Нацыянальнай акадэміі навук Таццяна Валодзіна?

– На гэтую тэму часта ідуць спрэчкі. Аднак першапачаткова свята прымяркоўвалася да самага доўгага дня і самай кароткай ночы ў годзе. Зараз жа купальская “эпапея” доўжыцца болей за два тыдні – пачынаецца 21 чэрвеня і заканчваецца 7 лiпеня. 

4-Фалькларыст Таццяна Валодзіна на Купаллі ў Глыбоцкім раёне.jpgТаццяна Валодзіна на Купаллі ў Глыбоцкім раёне на “Запаведным востраве”. Фота з асабістага архіва 

З чым звязана такая вялікая разбежка ў датах? З тым, што раней не было ні календароў, ні тэлескопаў. Таму зразумець, у які менавіта дзень адбываецца летняе сонцастаянне, было цяжка. Вось і атрымоўвалася, што час народных гулянняў ды абрадаў расцягваўся ды перамяшчаўся. Паўплывала на гэта і каляндарная рэформа 1582 года, калі каталіцкая царква прыняла новы грыгарыянскі каляндар, які больш дакладна адпавядае астранамічным рэаліям. А праваслаўная захавала стары юліянскі.

5-Глыбоцкі раён Купалле на Запаведным востраве.jpgГлыбоцкі раён, Купалле на “Запаведным востраве”. Фота з асабістага архіва Таццяны Валодзінай

Але ж акрамя паганскага свята Купалля, ёсць хрысціянскае – дзень ушанавання Яна Хрысціцеля, Ян, або Іван (у католікаў яно святкуецца 22 чэрвеня, а ў праваслаўных – 7 ліпеня). І яны цесна пералятаюцца паміж сабой па сэнсах і звычаях. Святкаванне Купальнага Івана – яркі прыклад “народнага хрысціянства”, калі ў Купальскую ноч скакалі праз вогнішча, а з раніцы ішлі на службу ў царкву ці ў касцёл.

– Таму мы абсалютна спакойна можам святкаваць Купалле ўвесь дадзены перыяд і не думаць, што памыляемся. Наадварот, гэта наша беларускае багацце ды культурная спадчына – вось так расцягваць свята ды адзначаць яго і з католікамі, і з праваслаўнымі і ўвогуле за межамі хрысціянскіх рэлігій. 

6-Глыбоцкі раён Купалле на Запаведным востраве.jpgГлыбоцкі раён, Купалле на “Запаведным востраве” Фота з асабістага архіва Таццяны Валодзінай 

Касмічны шлюб і жывы агонь

У купальскі час адбываецца пік росквіту прыроды ды ўсяго жывога. Лічыцца, што неба шлюбуецца з зямлёю, агонь – з вадою, кветкі – паміж сабою: літаральна усё зліваецца ў адзінае цэлае.

7-Купалле ў Дукорскім маёнтку.jpgКупалле ў Дукорскім маёнтку. Фота з сацсетак Дукорскага маёнтка

– Ідэя шлюбу агню і зямлі ўвасабляецца і ў сімволіцы Купалля. Калі палілі вогнішча, ставілі шост або дрэва, на якое ўзносілі кола – сімвал сонца. Але ў глыбінным сэнсе – гэта аб’яднанне мужчынскага і жаночага пачатку. Усё палае, каб з агню любові нараджалася жыццё. Сонца ідзе на спад, і становіцца трывожна: цемры будзе болей. Але запал кахання дае надзею. У гэтым і ёсць асноўны сэнс свята.

8-Глыбоцкі раён Купалле на Запаведным востраве.jpgГлыбоцкі раён, Купалле на “Запаведным востраве” . Фота з асабістага архіва Таццяны Валодзінай

На Падзвінні (Віцебшчына) адзначалі Купалле па класічнаму сцэнарыю.Тут абавязкова палілі вогнішчы і кола. Нават у савецкія часы, калі ў якасці колаў выкарыстоўвалі шыны. 

– У Купальскую ноч разам збіраліся ўсе –  і маладыя, і старыя. Пелі песні, танцавалі, ладзілі гульні і, што вельмі важна – для купальскага вогнішча абавязкова здабывалі  жывы агонь. То бок, без запалак, а праз трэнне дрэва аб дрэва, ці з дапамогай каменчыкаў, крэмняў. Так робяць і сёння тыя людзі, хто адзначае свята па ўсіх канонах. 

9-Глыбоцкі раён Купалле на Запаведным востраве.jpgГлыбоцкі раён, Купалле на “Запаведным востраве”, фота з асабістага архіва Таццяны Валодзінай 

“Купалле – гэта калі русалкі бегаюць”

Як адзначае Таццяна Валодзіна, у Беларусі – “кожны куток мае сваё разуменне Купалля”. І хоць асноўная ідэя захоўваецца, формы яна прымае розныя. 

– На частцы Гомельшчыны лічаць, что ў гэты дзень разгульваюцца ведзьмы, якія адымаюць у кароў малако, ну і розная іншая нечысць набірае сілу. А калі ў кагосьці з Рэчыцкага раёна, з Падняпроўя, напрыклад, спытацца, што такое Купалле, хутчэй за ўсё вам адкажуць: “А, гэта калі русалкі бегаюць”.

10-Злева русалкі справа ведзьмы. Іллюстрацыі Валерыя Славука.jpgЗлева – русалкі, справа – ведзьмы. Іллюстрацыі Валерыя Славука 

Русалкі бегаюць? Чакайце, у іх жа хвост! Аказваецца, паводле беларускай міфалогіі, русалкі – гэта чалавекападобныя істоты, якія могуць жыць як у вадзе, так і ў жыце ды ў лесе.

11-Сучасная русалка.jpgСучасная “русалка”. Фота Ketri

– У нашым акадэмічным архіве каля 2000 запісаў пра русалак з розных месцаў Беларусі. І 85 % з іх сведчаць аб тым, што людзі уяўлялі гэтых істот дзяўчатамі з нагамі. Вобраз прыгажуні з хвастом прыйшоў да нас з кніжнай культуры.

Палілі не толькі вогнішча, але і… ведзьм. Сімвалічна

Таксама верылі, што ў Купальскую ноч асабліва актывізаваліся і вясковыя чараўніцы, што збіраліся шкодзіць суседзям. Прычым менавіта ў гэты час яны мелі магчымасць ператварыцца ў жывёліну – часцей жабу або котку. Убачыўшы ў хляве такую жывёліну, варта было нанесці ёй бачныя калецтвы (але толькі не забіваць). І тады назаўтра выявіш: у якой жанчыны з аднавяскоўцаў такія ж траўмы, тая і ведзьма. 

12-Купалле ў Вялікім княстве Сула.jpgКупалле ў Вялікім княстве Сула. Фота з сацсетак Вялікага княства Сула

Заканамерна, што ў асобных рэгіёнах Беларусі на адно з першых месцаў выходзіла  ачышчэнне праз агонь. Такім чынам пазбаўляліся не толькі ад старых рэчаў, але і ад патэнцыйных шкоднікаў. Іх таксама спальвалі, толькі сімвалічна, у выяве пудзіла у жаночым абліччы. Такая купальская лялька магла звацца Марай (Марэнай) ці нават Бабай Ягой.

– У самых архаічных варыянтах на шост надзявалі конскі чэрап. І аддавалі яго агню. Выглядала гэта трошкі жудасна, але ўсё для таго, каб напужаць нечысць. З гэтай жа мэтай, дарэчы, выкарыстоўвалі крапіву і нейкія вострыя прадметы. Клалі іх каля хаты, каб ніякія ведзьмы ці вупыры не змаглі туды патрапіць. 

13-Крапіва.jpgКрапіва. Фота pinterest

Час, калі мяжа паміж светамі амаль знікае

Продкі верылі, што на Купалле, як і на Каляды, мяжа паміж нашым і іншым светам амаль знікае. Таму, з аднаго боку, адтуль да нас лезе ўсякая нечысць, а з другога – чалавек атрымоўвае магчымасць зазірнуць у будучыню. І дзеля гэтага выкарыстоўвалі розныя гаданні. 

14-Здані.jpgФота Ketri

Гадалі ў асноўным дзяўчаты, на будучага жаніха. Схаваўшы рукі за спіну, дзяўчыне трэба было стаць на каленкі, нахіліцца і зубамі атшчыкнуць лісток трыпутніка (подорожника) і сказаць: “Трыпуце, трыпуце. Ты сядзіш пры пуці. Бачыш старога і малога. Пакажы мне мілога”.

Пасля гэтага ні з кім да раніцы не размаўляць. Раслінку пакласці пад падушку – і чакаць у сне нарачонага. 

15-Трыпутнік.jpgТрыпутнік. Фота pinterest

“Калі ты ў вянку, ніякія "таварышы з таго свету" цябе не крануць”

Ну і, канешне, самая знакамітая купальская варажба звязана з вянкамі. Спосабаў правядзення яе было мноства, у залежнасці ад мясцовасці. 

16-Купалле ў Вялікім княстве Сула.jpgКупалле ў Вялікім княстве Сула. Фота з сацсетак Вялікага княства Сула

Найбольш папулярны – дзяўчыны кідалі свае вяночкі ў раку ці возера і назіралі за імі. Чый першым паплыве – тая і першай замуж пойдзе. Іншы раз, здаралася, вянок пачынаў круціцца на месцы і не плыў – тады ўжо жартавалі, што яго гаспадыня "ў дзеўках застанецца".

17-Купалле ў Дукорскім маёнтку.jpgФота Дукорскі маёнтак 

Ці вось яшчэ распаўсюджаны варыянт: рабілі два маленькія вяночкі – для сябе і для меркаванага жаніха. Калі яны сплываліся разам – значыць, маладых чакае сумеснае шчасце. Калі ж разыходзіліся – не лёс.

18-Фестываль Свята сонца.jpgСучасныя хлопцы ды дзяўчаты таксама святкуюць Купалле ды плятуць вянкі. Фестываль “Свята сонца”, фота Смартпрэсс

– Вянок – гэта не проста ўпрыгожанне, а моцны сімвал. У ім – і вобраз сонца, і жаночая сімволіка, і канцэнтрацыя квітнеючай прыроды. Да таго ж атрыбут мае аберагаючую моц: калі ты ў вянку – ты пад абаронай, і ніякія "таварышы з таго свету" цябе не крануць.

19-Дзяўчына ў вянку.jpgФота Ketri

“Прамых сведчанняў пра нейкія оргіі на Купалле не існуе”

Царква  спрадвеку не ўхваляла Купалле. У некаторых яе дакументах гэты дзень называўся "святам буйной весялосці" – з недаверам і асуджэннем.

– У пропаведзях таго часу можна сустрэць нават абвінавачванні ў "вольных зносінах паміж паламі", у "распусце" і "растленні моладзі". Але мы не павінны ўспрымаць гэта літаральна: прамых сведчанняў пра нейкія оргіі на Купалле не існуе. Проста гэта была ноч, калі тэма кахання – як касмічнага, прыроднага, так і чалавечага была асабліва гучнай.

20-Купалле.jpgФота rus.tvnet.lv

У чым сакрэт папараць-кветкі?

Разам з гэтым мы, вядома ж, не забываемся і пра магічную папараць-кветку, якая, паводле падання, з’яўляецца толькі ў Купальскую ноч. Нібыта расквітае апоўначы і ўсяго толькі на імгненне, але квітнее ярка, як агонь. Яе ахоўваюць розныя духі, чэрці і ўсякая нежыць. Чалавек, атрымаўшы кветку, здабывае неверагоднае багацце. Але грошы ў гэтым выпадку – павярхоўны і прымітыўны вынік пошуку. 

– У народных паданнях папараць-кветка дае асаблівыя здольнасці. Чалавек пачынае разумець мову звяроў і птушак, словы і шэпт кожнага дрэва і травінкі. Легенды распавядаюць пра надзвычайную небяспеку такіх пошукаў. Смельчаку здаецца, што паміж лапухамі сядзіць зялёная змяя з пеўневай галавой, а ў паветры ляціць ведзьма, размахваючы мятлой, а за ёй – крылатыя коткі і ўсялякая поскудзь.

21-Папараць-кветка. Ілюстрацыя Валерыя Славука.jpgПапараць-кветка. Ілюстрацыя Валерыя Славука

Магчыма, сэнс міфаў аб папараць-кветцы ў тым, што людзям дадзены ўсяго толькі шлях да таемных ведаў, аднак поўнае іх разуменне немагчыма. Чалавек у сваім імкненні спазнаць усе загадкі светабудовы прэтэндуе на роўнасць з самім Творцам. Але тады касмічны парадак трэсне, і ўсім вакол авалодае хаос. Менавіта ў такіх фарбах і апісваецца зрыванне кветкі – як страшны катаклізм.

22-Купальскае шэсце ў Музеі народнай архітэктуры і побыту.jpgКупальскае шэсце ў Музеі народнай архітэктуры і побыту. Фота etna.by

Аўтар: Наталія Некрашэвіч

*Выкарыстанне і цытаванне гэтага артыкула дапускаецца толькі ў аб’ёме, які не перавышае 20% пры наяўнасці гіперспасылкі. Больш за 20% – толькі з дазволу рэдакцыі.