В белорусской традиции колядный стол – это не просто набор случайных блюд, а отражение всего праздничного цикла – от ограничений к изобилию. И да, далеко не обязательно на нем было 12 блюд, как это принято считать. Все зависело от региона и от возможности семьи.

IMG_20251218_092808_598.JPGКолядный стол. Фото из архива Татьяны Володиной

– Каляды ідуць пасля вялікага посту, таму ежа ў гэты час вельмі моцна адрознівалася. Напрыклад, першая калядная вячэра (у католікаў 24 снежня, а ў праваслаўных – 6 студзеня) была поснай ды называлася “беднай” ці “галоднай Куццёй”. Асноўнай стравай і была та самая Куцця – пярловая ці аўсяная каша без масла і малака. Але маглі быць і іншыя варыянты, галоўнае – зерне. Бо яно можа ляжаць вельмі доўга і захоўваць сваю сілу. Варанае зерне – гэта знак абнаўлення свету і новага жыцця” – рассказывает заведующая отделом фольклористики и культуры славянских народов Центра исследований белорусской культуры, языка и литературы Национальной академии наук, доктор филологических наук Татьяна Володина.

IMG_20251218_092804_633.jpg“Куцця”

На следующий день, в Рождество, пост заканчивался и стол становился скоромным ( с продуктами животного происхождения). Для сельских жителей мясо было основным символом праздника и достатка.

– Пагэтаму святочны стол – гэта ў  першую чаргу каўбаски, шкварки, верашчаки і г. д. Але асаблівым прысмакам было парася, якое лічылася не проста ежай, а ахвярнай жывёлай. Яго гадавалі некалькі месцаў і запякалі дзеля таго, каб у Новым годзе шчасціла, – дополняет фольклорист.

Еще одним важным колядным блюдом были блины. Они считались едой не только для людей, но и для представителей “того света”. Причем, в широком смысле.

IMG_20251218_092813_103.jpg

– Першы блін – не чалавеку. Яго клалі для нябожчыкаў, для Марозу, для птушак ці жывёл… Гэта таксама была такая ахвяра дзеля дабрабыту ды удзячнасць усяму наваколлю, – отмечает Татьяна Володина.

Еще больше о колядных традициях белорусов читайте в нашем материале.