Недалеко от Ракова в живописном, почти заповедном месте, стоит дом – "Хутар Дудара". Вокруг – леса и поля, из ближайших соседей – звери да птицы. Живет там Алесь Лось – художник, музыкант, этнограф, мастер и реставратор музыкальных инструментов. И это лишь часть творческих “ипостасей” удивительного человека, к которому мы наведались в гости одним зимним днём. О том, почему так важно знать и слушать “своё”, какую роль в белорусских традициях занимает дуда и возможно ли сыграть на ней под водой, рассказываем в нашем материале. 

Алесь Лось и народные инструменты 1.jpgАлесь Лось 

Дом, где гостил Якуб Колас 

На “Хуторе Дудара” Алесь Лось живет с 2003 года. Изначально дом принадлежал семье Тишкевичей – близким друзьям Якуба Коласа, которые стали прототипами героев поэмы “Новая земля”. 

– З Нінай Максімаўнай Цішкевіч мы пазнаёміліся выпадкова. Я гуляў па гэтых тэрыторыях і з дарогі пабачыў дымок. Вырашыў паглядзець, адкуль ён ідзе. Аказалася, што гэта пажылая жанчына гатуе на вогнішчы каля сваёй хаты. І нешта чытае. Мне стала цікава і я спытаў, што за твор. І яна адказала: “Я вас не ведаю, але вельмі раю і вам гэта пачытаць”. Аказалася, што гэта аповесць Рычарда Баха “Чайка, якую звалі Джонатан Лівінгстон”, я ведаў твор яшчэ з дзяцінства. Мы разгаварыліся і так пачалося наша сяброўства, – вспоминает Алесь. 

Алесь Лось и народные инструменты 2.jpg

Тишкевичи относились к белорусской интеллигенции, работали учителями. На их хуторе “Борок” (так он назывался изначально) часто проходили творческие встречи, гостили поэты, а у Якуба Коласа даже был свой личный кабинет.

Алесь Лось и народные инструменты 3.jpg

Нине Максимовне хотелось, чтобы здесь продолжали хранить и развивать родную культуру, даже после того, как её не станет. И женщина поняла, что лучшего хозяина хутора, чем Алесь Лось для этого не найти. На момент их знакомства ей было больше 100 лет. 

И Алесь не подвел. Когда дом перешёл ему в наследство, отремонтировал его и стал организовывать мастер-классы по традиционным ремеслам, культурно-просветительские встречи, концерты народной музыки, пленэры… На этой земле по-прежнему собираются люди, чтобы вместе заниматься творчеством, генерировать идеи, обсуждать литературу и искусство. 

Алесь Лось и народные инструменты 4.jpg

– Спачатку я зарэгістраваў хату як аграсядзібу, але зараз яна ўжо не працуе ў гэтай якасці. Сюды проста можна прыехаць на лекцыі ці семінары па даследаваннях культуры Беларусі. Напрыклад, у нас быў праект “Ад дуды да раяля”, у межах якога я распавядаў пра розныя музычныя інструменты – дуду, скрыпку, цымбалы, ліру, акардэон, раяль, а потым мы з іншымі музыкамі ігралі на іх. Атрымоўваўся такі крэатыўна-гістарычны прадукт, – рассказывает хозяин “Хутара Дудара”. 

Алесь Лось и народные инструменты 5.jpg

Увлечение музыкой началось с батлейки 

На хуторе у Алеся есть частная коллекция народных музыкальных инструментов. Часть “сокровищ” хранится также в Минске. А началось это увлечение когда-то… с батлейки. 

– Пасля таго, як я закончыў Беларускую дзяржаўную акадэмію мастацтваў, разам са сваёй жонкай, мастачкай Яўгеніяй Ліс, мы паехалі ў вёску Зарудзічы. Дзеля таго, каб займацца там беларускім лялечным тэатрам і ствараць музей гісторыі батлейкі ў Смаргонскім Кальвінскім сборы. У гэты перыяд мы шмат вандравалі па краіне з выступамі, даследвалі фальклор. А яшчэ набывалі аўтэнтычныя музычныя інструменты для калекцыі, – делится Алесь Лось. 

Алесь Лось и народные инструменты 6.jpg

Параллельно с этим Алесь исследовал традиционную манеру игры на народной скрипке и учился у народных скрипачей, которые представляли Кревскую музыкальную школу Магера Ястремского. А также стал заниматься реставрацией этих инструментов. 

– Па адукацыі я мастак-графік і рэстаўратар. Працаваў ў Мсціслаўскам касцеле кармелітаў, а таксама рабіў інтэр’еры праваслаўных цэркваў у Польшы, – дополняет Алесь. 

Ремонт скрипки может стоить дороже, чем она сама 

Благодаря Алесю десятки вышедших из строя скрипок получили новую жизнь. Вот, например, одна из них – копия инструмента Страдивари, очень редкий экземпляр. На инструменте выцарапано “1721”. Но, как отмечает музыкант, вероятно, это не дата производства, а время, когда её купил какой-то из обладателей. 

Алесь Лось и народные инструменты 7.jpg

– Здаецца, гэтую скрыпку зрабілі дзесь у 1690-м. Як яна да мяне папала? Аднойчы быў у гасцях у адной сямейнай пары і калі ўжо збіраўся сыходзіць, жанчына прынесла мне скрыпку ў вельмі дрэнным стане. І кажа: “Забірайце, не хачу, каб гэта ў нас было. Муж, калі іграе, заўсёды напіваецца”, – вспоминает Алесь Лось. 

В зависимости от состояния скрипки, на её восстановление может уйти от месяца до полугода. Цена работы тоже варьируется. Бывают случаи, что ремонт инструмента стоит дороже, чем он сам. 

Алесь Лось и народные инструменты 8.jpg

Тем временем, Алесь показывает, как звучит малоизвестный белорусам инструмент – виола да гамба. Его, кстати, сделал сам мастер.

Алесь Лось и народные инструменты 9.jpg

– Вось чаму ў нас скрыпка так называецца? Гэта ж няправільна, яна ж не скрыпіць. Па-стараангельску, напрыклад, будзе “fiddle” перайначанае ад “vidl”. У гонар багіні Відлу, якая была заступніцай музыкаў ды бардаў. Яе вобраз, дарэчы, часцей за ўсё выкарыстоўваўся як упрыгожванне віёлы да гамбы. Гэта мікс з трох інструментаў – лютні, барочнай гітары і віяланчэлі, – рассказывает музыкант. 

Алесь Лось и народные инструменты 10.jpg

Создавать инструменты мастеру нравится больше, чем “реанимировать” 

Однако несмотря на то, что на счету у Алеся множество восстановленных инструментов, мастер признается – создавать их ему нравится больше, чем “реанимировать”. 

– Але новыя скрыпкі, напрыклад, я не раблю прынцыпова. Бо дзеля гэтага трэба было б пакінуць усе астатнія мае справы і займацца толькі імі. Вельмі адказная праца, якая патрабуе поўнай аддачы і ўсяго майго часу, – отмечает музыкант. 

Алесь изготавливает жалейки, басэтли (что-то среднее между контрабасом и виолончелью), колёсные лиры, виолы да гамбы, дуды… 

Алесь Лось и народные инструменты 11.jpgВ углу – похожая на виолончель – басэтля 

– На Случчыне некалі былі цэлыя вёскі, якія займаліся вытворчасцю лір. І дзеля таго, каб зрабіць гэты інструмент, я ўзяў за аснову тэхналогіі мясцовых майстроў, але распрацаваў яго па-свойму, – говорит Алесь и показывает нам инструмент, дизайн и конструкция которого опираются на традиционную лиру со Случчины.

 

Сделал более 50 дуд и передаёт свои знания другим 

Но наиболее известен мастер своими дудами и игрой на них. 

– Першую добрую дуду я зрабіў ў 1986 годзе. І з таго часу ў мяне атрымалася каля 50 інструментаў, – отмечает Алесь. 

Алесь Лось и народные инструменты 12.jpgАлесь Лось играет на своей первой дуде 

Мастер даже создал свою школу по изготовлению традиционных дуд и передал знания и умения следующему поколению – своим ученикам. Так появилась целая “плеяда” профессионалов – людей, которые и мастерят дуды, и играют на них.  

– Разам мы запусцілі вельмі важны этнаграфічны працэс. Вынікам стала тое, што Мінкульт прызнаў “Культуру беларускай дуды” нашай нематэрыяльнай каштоўнасцю. А яшчэ мы падалі дакументы па гэтай тэме ў ЮНЭСКА, але заяўка будзе разглядацца толькі ў 2028 годзе, – говорит Алесь Лось. 

Сакральный инструмент, который ассоциировался с козой 

Слушая как звучит белорусская дуда, невольно вспоминается шотландская волынка. И действительно, эти два инструмента – близкие родственники.   

Алесь Лось и народные инструменты 13.jpgАлесь Лось играет на дуде 

– Назва “дуда” звязана са старажытным протаеўрапейскім коранем “ду”. Напрыклад, у заходне-паўднёвай частцы Беларусі бога Перуна звалі Дундзель, – отмечает Алесь Лось. 

Вообще белорусская дуда – сакральный инструмент, который играл важную роль в праздновании Каляд и других обрядовых праздников. 

– На станаўленне беларускіх традыцый паўплывала грэцкая ды кельцкая культуры. Дуда, напрыклад, асацыявалася з казой – жывёлай, якая, згодна міфам Старажытнай Грэцыі, выкарміла Зеўса. А саміх коз на нашы землі прывезлі кельты падчас сваіх міграцый, – поясняет Алесь. 

Алесь Лось и народные инструменты 14.jpg

На зимнее солнцестояние козу приносили в жертву. А затем из её шкуры делали мех дуды, и таким образом происходила реинкарнация – животное как бы “воскресало” в инструменте. Ритуал обозначал непрерывность жизни и проводился из года в год.  

– Кожны год старую дуду разбівалі аб дуб, пасля чаго рабілі новую. І да наступных Каляд гралі на ёй на ўсіх абрадавых святах. А потым усё паўтаралася, – отмечает музыкант. 

Сейчас, конечно, так уже не делают. Музыканты больше заинтересованы самой культурой дуды, чем языческими обрядами. 

Алесь Лось и народные инструменты 15.jpg

Сыграл гимн Посейдону на глубине 4 метра 

Однако сколько может прослужить дуда, если её не “разбивать об дуб”? По словам Алеся, при правильном уходе, очень долго. И мастер знает о чём говорит – он не раз испытывал инструмент на прочность.  

– Аднойчы на Купалле я граў на дудзе пад дажджом… Увесь рэў (раструб) быў заліты, вада там аж булькала, прыходзілася яе час ад часу выліваць. Але нічога, потым прасушыў інструмент і ўсё добра, – вспоминает мастер. 

Алесь Лось и народные инструменты 16.jpg

А когда Алесь путешествовал по Греции, ему пришла в голову идея сыграть на дуде прямо в Эгейском море. И эта авантюра удалась! 

– Адразу я ніяк не мог нырнуць, бо мех быў надуты і падымаў мяне наверх. Прыйшлося прымяніць баласт у выглядзе камня. І толькі тады атрымалася спусціцца на дно і там, на глыбіні 4 метраў, я выканаў на дудзе фрагмент гімна Пасейдону. Гэта было неверагодна, проста нейкая магія! Дуда гучала пад вадой, а праз адтуліны бурдона і жалейкі ад мяне разыходзіліся бурбалкі паветра. Пратрымаўся я так дзесьці хвіліну, – удивляет нас музыкант. 

Дуб как символ международного дударского единства 

Прощаемся с Алесем Лосем у дуба, который был посажен на территории хутора в 2007-м, во время международной научной конференции “Дударскага фэста”. Тогда для того, чтобы обменяться опытом и сыграть вместе, на хуторе собралось более 50 музыкантов из разных стран – Японии, Латвии, России, Польши, Новой Зеландии… 

Алесь Лось и народные инструменты 17.jpg“Дударскі” дуб 

– Вельмі важна шанаваць і ведаць сваё. Прычым, любоў да роднай культуры ды традыцый трэба прывіваць з дзяцінства. Каб гэта ішло і з сям’і, і з устаноў адукацыі. Напрыклад, каб у музычных школах на сценах віселі партрэты не толькі Моцарта ды Вівальдзі, але і Напалеона Орды, Міхала Агінскага і іншых кампазітараў, якія тварылі на беларускіх землях. Бо гэта ўсё фарміруе наш культурны код ды непаўторную аўтэнтычнасць, дазваляе лепей адчуваць сваё месца ў свеце, – рассуждает музыкант.  

Автор: Наталия Некрашевич, фото: Елены Таборко

*Выкарыстанне і цытаванне гэтага артыкула дапускаецца толькі ў аб’ёме, які не перавышае 20% пры наяўнасці гіперспасылкі. Больш за 20% – толькі з дазволу рэдакцыі.